Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lasek: Modernizacja Chopina zamortyzuje się przed CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lasek: Modernizacja Chopina zamortyzuje się przed CPK
fot. Łukasz Malinowski
Port lotniczy w Baranowie zostanie wybudowany, a Lotnisko Chopina rozbudowane. Maciej Lasek, pełnomocnik rządowy ds. CPK, uważa, że sprzeczność w podjętych działaniach nie istnieje, gdyż nakłady poniesione na modernizację „Okęcia” zamortyzują się na rok przed otwarciem „najnowocześniejszego lotniska w Europie”.

Choć rząd Donalda Tuska zwlekał z podjęciem decyzji o kontynuacji realizacji największego projektu infrastrukturalnego w Polsce, w XXI wieku, to wiemy już, że lotnisko w Baranowie, które Premier RP określił jako „najnowocześniejsze w Europie”, powstanie, lecz nie będzie ono narodowym centrum komunikacyjnym.

„Trójskok w nowoczesność” zakłada, że „Polska stanie się jednym wielkim megalopolis”, co będzie możliwe dzięki: rozwojowi regionalnych portów lotniczych, w tym Modlina, budowie kolei szybkich prędkości międzymiastowych oraz budowie lotniska w Baranowie. „Urealnione” wymiary nowego portu zakładają jego początkową przepustowość na poziomie 34 mln pasażerów i łatwą zdolność do szybkiej rozbudowy, aby obsłużony został rosnący szybko ruch lotniczy.

„Nowe” CPK ma zostać otwarte w 2032 roku. Do tego czasu głównym warszawskim portem lotniczym pozostanie Lotnisko Chopina, którego czekają prace modernizacyjne. Plany rozbudowy „Okęcia” nowe władze Polskich Portów Lotniczych zaprezentowały pod koniec kwietnia br. Wtedy zakomunikowano, że przepustowość warszawskiego portu wzrośnie do około 30 mln pasażerów. Z kolei w czasie konferencji prasowej, na której zaprezentowano „trójskok w nowoczesność” z ust rządowego pełnomocnika padła liczba 27/28 mln pasażerów.

Choć modernizacja Lotniska Chopina będzie kosztowna, to Maciej Lasek jest przekonany, że poniesione nakłady zwrócą się jeszcze przed otwarciem centralnego portu w Baranowie. – Nie ma sprzeczności z koncepcją modernizacji Lotniska Chopina. Przedstawione rozwiązanie pomostowe było szacowane bez zysków spółek-córek działających na tym lotnisku. Spodziewamy się, że w roku 2031/2032 inwestycja będzie zamortyzowana – wskazał pełnomocnik rządu ds. CPK. Według planu, nowa infrastruktura ma zyskać pełną operacyjność w 2029 roku.

– [Rozbudowujemy Okęcie, od red.] bo chcemy dać tymczasową możliwość rozwoju liniom lotniczym, tak aby zaabsorbować rosnących ruch lotniczy – wyznał Lasek, dodając, że „gdybyśmy zaniechali inwestycji w Chopina, to stracilibyśmy na Mazowszu 42 mln pasażerów”. – To strata, na którą nie możemy sobie pozwolić. Gdyby poprzednicy zrobili, to co do nich należało, nie mielibyśmy problemu. Jest to efekt braku perspektywicznego planowania – podkreślił wiceminister.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2024

Rosjanie mają problem. Naprawa mostu Krymskiego trochę potrwa

Prawo i polityka

Oficjalny finał budowy lotniska w Radomiu. Terminal odebrany przez PPL

Infrastruktura i lotniska

ACI World: Konieczne są poważne inwestycje w infrastrukturę

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Wiedeń buduje nowy terminal lotniczy (wizualizacje)

Przemysław Farsewicz 19 lutego 2024

Rosjanie mają problem. Naprawa mostu Krymskiego trochę potrwa

Prawo i polityka

Oficjalny finał budowy lotniska w Radomiu. Terminal odebrany przez PPL

Infrastruktura i lotniska

ACI World: Konieczne są poważne inwestycje w infrastrukturę

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5